سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سرگذشت و سرانجام مبهم غول دریا

 سرگذشت و سرانجام مبهم غول دریا

مقدمه

باور کنید سرگذشت و سرانجام مبهم و نامعلوم صرفا برای آدم ها نیست. کشتی ها با وجود این که دل ندارند ولی سرگذشت و سرانجام دارند. تولد آن ها در بندرگاه ها و یا حوضچه های مخصوص توسط شرکت های کشتی سازی رقم میخورد. تعدادی از آن ها حمل و نقل نفت را به عنوان حرفه ی خود برمیگزینند و عده ای دیگر ترجیح میدهند به جا به جایی کالا های معمولی بسنده کنند. آن دسته هم که روحیه ی پرخشونتی دارند راهی میدان های جنگ میشوند. اندازه هاشان متفاوت است، امکاناتشان هم همینطور اما همگی یک هدف دارند، خدمت رسانی به صاحب خود.

نویسنده‌ی ناتوان قصد دارد در این مطلب شرحی نسبی در مورد کشتی به گل نشسته در سواحل مرجانی جزیره‌‌ی زیبای کیش گزارش کند که مورد توجه تمامی خریداران تور‌ کیش میباشد و بیشتر آن را با نام کشتی یونانی میشناسید. در ادامه با ما باشید تا از اطلاعاتی که خادمان شما در تیم چوبین  برایتان جمع آوری کرده‌اند استفاده کافی را ببرید.

 ساخت

ساخت این کشتی در یکی از روزهای سال 1322 خورشیدی در بندر گریناک شهر گلاسکو به اتمام  رسید و از همان سال کار خود را به عنوان کشتی باربری با حجم گسترده شروع کرد. سازنده ی این کشتی که در روزگار خود جزو بهترین ها بود، شرکت ویلیام‌همیلتون بود.

تور کیش

مشخصات فنی

وزن خالص: 7059 تن

گنجایش در عرشه: 6601 تن

درازا: 132 متر

پهنا:17/1 متر

آبخور: 10/5 متر

نیروی محرکه: 510 اسب بخار

پیشرانه: 3 سیلندر

حسگر ها: یافتن مسیر اکوصدایی

سرگذشت

در ابتدا نام آن امپایر‌ترومپت بود اما بعد، در همان سال این کشتی توسط وزارت حمل و نقل جنگ پادشاهی بریتانیا خریده شد؛ در دست صاحب جدید خود هم دو سال بیشتر نبود و بعد از گذشت دو سال در سال 1945 این کشتی به شرکت تی اند جی هریسون فروخته شد. حدود دو تا سه سال هم توسط دولت آفریقای جنوبی به اجاره درآمد؛ لاکن دوباره دلتنگ صاحبان ساکسون (اقوام اولیه مستقر در بریتانیا) خود شد و شرکت بخار شرانت مالکیت آن  را به عهده گرفت و نام نچرالیست را بر روی آن نهاد ولی هیئت مدیره ی این شرکت ترجیح دادند اداره و هدایت آن را به شرکت تی اند جی هریسون واگذارند. در اواخر دهه ی چهارم سال شمسی یک شرکت ایرانی به نام لوید اند کو خرمشهر تصمیم به خرید آن گرفت و نام کوروش ایرانی را بر آن نهاد. یک سال قبل از این که این  مهمان ناخوانده تصمیم به اقامت دائمی در سواحل کیش بگیرد مالکیت آن به شرکت خطوط کشتیرانی ایران واگذار گشت و نام آن را همدان گذاشتند.  آن شرکت آخرین شرکتی بود که توانست از این غول‌آهنی کار بکشد. سرانجام در سال 1966 میلادی دو سرمایه دار یونانی با نام های پی.جِی فرانگولیس و ای.آی کلیافز با پرداخت کل پول کشتی، آن را خریداری کردند و نام کوالا اف را بر آن نهادند که چندان بخت با آن بیچاره ها یار نبود و این کشتی سودی جز ضرر برایشان نداشت.

سرانجام در 4 مرداد سال 1345 میلادی این کشتی قصد عزیمت به یونان را داشت که به علت نامشخصی در سواحل کیش به گل نشست. با به گل نشستن آن بازار شایعه هم داغ شد و سرتاسر جزیره پر بود از نظریه ها و دلایل مختلف علما و کارشناسان! در مورد به گل نشستن کشتی… عده ای بر این باور بودند که مه آلود بودن بیش از حد هوا مسیریابی را از برای کاپیتان و ملوانان دشوار کره بود و سرانجام با از دست دادن کنترل مسیر به این نقطه رسیدند و به گل نشستند. اما عده ای دیگر میگویند که نخیر مه کجا بود؟! دریانوردان هدایت کننده ی کشتی مشروب زیادی خورده و بیش از حد  مست بوده اند و به همین جهت هم عنان کشتی را از کف دادند. آن دسته از افراد هم که دید تاجرمابانه دارند بر این عقیده هستند که مالکان کشتی از قصد و به طور عمدی سبب این کار شده اند که بتوانند از شرکت بیمه ی لویدز انگلستان که بیمه کننده‌ی این کشتی بوده است مبلغ بیمه را که مبلغ هنگفتی هم بوده است  دریافت کنند. البته در این میان باز هم پای عشق و داستان های واقعی و خیالی که برایش روایت میکنند هم به میان آمده است و این روایت از این قرار است که کاپیتان کشتی از فرط عشق شدید به دختری با نام مریم این کشتی را به گل نشانده است! (آقا جان من برای ارسال عشق راهکارای دیگه هم وجود دارد قرار نیست که هر کس عاشق شد کشتی به گل بنشاند!) هنوز هم یک مادربزرگ اهل کیش را با انگشت نشان میدهند و میگویند مریم ایشونه!

در هر صورت این کشتی به گل نشست و هیچگاه علت قطعی آن موجه نشد و در هاله ای از ابهام باقی ماند. طبق اسناد، یک کشتی یدک کش متعلق به کشور هلند با تمام امکانات و پرسنل خود قریب به 100 روز تلاش کرد تا این کشتی را از گل بیرون بکشد اما همه اش بی نتیجه بود بینتیجه! از قرار معلوم این کشتی جان سواحل مرجانی جزیره ی زیبای کیش را برای سکنی برگزیده بود و هنوزم که هنوزه در این مکان پایدار است و به جاذبه ای برای خریداران تور ارزان کیش مبدل شده. بعد از کاربردی نیفتادن عملیات نجات کشتی، پرسنل کشتی با دستور صاحبان آن اقدام به تخلیه بار و سوزاندنش کردند (چه کاری بود آخه).

تور کیش

سرانجام

در نهایت کوالا اف ماندنی شد. از همان ابتدای امر که به گل نشست و زمین گیر (دریاگیر) شد مورد توجه هموطنان عزیزمان قرار گرفت و در نظر ایرانی ها با عنوان یک جاذبه ی گردشگری جایگاه خود را تثبیت کرد. هم اکنون کشتی یونانی از جاذبه های دیدنی اصلی کیش است که اکثر اشخاصی که تور لحظه آخری کیش را خریداری کرده اند نتوانستند به وسوسه ی بازدید آن نه بگویند! طبق گفته ها در حال حاضر قسمت زیادی از تمرین های غواصی نجات کشتی با استفاده از لاشه ی کوالا اف انجام پذیر است. در خصوص غواصی تفریحی هم باید این را بگویم که در حاضر هیچ کلوپی به صورت رسمی در محدوده ی کشتی یونانی سایت غواصی احداث نکرده و در داخل و زیر کشتی امکانات غواصی ارائه نمیکنند، چرا که از چند سال پیش به چندین علت آشنا، پروسه ی نابودی و مغروق شدن کامل کشتی از طریق پوسیدگی ستون ها کلید خورده است و هر آن احتمال ریزش آن وجود دارد!

البته عدم رسیدگی به کشتی و انجام نشدن عملیات بازسازی هم مزید بر علت شده است، لاکن بازسازی کشتی بنا به دلایلی امکان پذیر نیست، یکی از مهمترین دلیل ها برای عدم بازسازی آن هم نبود هیچ توافقی برای مشخص شدن مالکیت رسمی کشتی بین ایران و یونان است.

برخی از مسئولین مربوطه بار ها درخواست ذوب و نابودی کشتی را کردند، دلیل این درخواست را هم برخورد لاک پشت پوزه عقابی با این کشتی و کشته شدن آن میدانند؛ لاک پشت های پوزه عقابی نوعی لاک پشت هستند که در حال حاضر وضعیت آن ها رو به انقراض گزارش شده است.

 به دلیل وجود اکسید آهن ناشی از قطعات کشتی، شن های اطرف آن سرخ فام شده اند.

این نکته را هم باید اضافه کنیم که برای راحتی و تفریح هر چه بیشتر شما عزیزان امکاناتی نظیر رستوران، شترسواری، پارک بازی و… در ساحل نقطه ای که کشتی یونانی در آن به گل نشسته فراهم آورده شده است. ما هم به نوبه  خود برای شما عزیزان مخاطب تور کیش آرزوی سفری خوش داریم.

اگر هنگام غروب به بازدید از کشتی میروید، دوربین عکاسی را فراموش نکنید! سفر خوش…